01 Jan 2023
Tips ifrån coachen
Rätt person på rätt plats gör skillnad
Det finns inget skönare än inspirerande förebilder som med sin passion, övertygelse och förmåga påverkar människor i sin omgivning. De finns överallt och det gäller att hålla ögon och öron öppna så att du upptäcker dem och själv kan få lite mer energi och kanske små tips på vägen.
När det gäller service och försäljning så är det många detaljer som spelar roll för att kunden eller gästen ska handla och komma tillbaka. Men utan rätt människa med rätt attityd och en innerlig lust att tjäna andra människor blir det oftast magplask.
Upplevelsen av en framgångsrik butik som inspirerade
Jag träffade Lisa, en butikschef som ökat försäljningen och trivseln bland kunder och medarbetare i sin butik på en anmärkningsvärt kort tid. Nyfiken som jag är åkte jag till butiken för att uppleva den och få en känsla för den vid tre olika tillfällen. Efter det tog jag kontakt med Lisa.
Jag berättade om hur jag upplevt butiken och frågade om jag fick komma för ett samtal och lyssna på hur hon tänker och gör för att motivera sin personal.
När jag kom in bakom kulisserna märkte jag att det var något speciellt, dels kändes det i luften, men framför allt så hängde det flera större blad på väggen i personalrummet som mer liknade en fotbollstränares genomgång innan match.
Fotboll som inspiration för ökad trivsel och försäljning
Lisa berättade entusiastiskt att hon spelat fotboll större delen av sitt liv och att hon upplevt många olika tränare och att mycket av hennes framgångsrecept kommer från dem. Vår plan är vår butik, det kommer in en massa kunder, olika många beroende på vilken dag och vilken tid. Vi iakttar och diskuterar mycket i laget om hur våra kunder agerar. Vi försöker hela tiden lära oss. Oavsett om vi utför små eller stora förändringar tar vi lärdom utifrån våra erfarenheter och de resultat vi uppnår.
Vi pratar mycket om vad vi gillar att göra och vad vi är duktiga på. Vissa är duktiga på att göra mål andra är superduktiga att försvara mål. Sen diskuterar vi vad som är viktigt att vara duktig på i olika roller och positioner i butiken för att vi tillsammans ska kunna ge våra kunder bästa servicen och våra ägare bästa ekonomin.
“Alla måste veta vår idé för dagen”
Varje morgon går vi igenom gårdagens resultat, vad som var bra och mindre bra gällande våra prestationer utifrån våra roller och positioner i butiken. Sen går vi igenom dagens mål och innehåll. Vi uppskattar hur många kunder vi beräknar besöka oss för att kunna rita upp vårt spelsystem på väggen. Alla måste veta vår idé för dagen för att vi ska kunna stötta varandra, ramlar en måste en annan rycka in.
”I början var det många som inte förstod vad jag pratade om” sa Lisa. ”Men när vi kört på ett tag så gillade nästan alla det.”
”De som inte gillade det har slutat men idag är vi ett starkt lag. Vi brukar leka och tävla om vilken laguppställning som presterar bäst och det syns direkt vilka personer som är bäst var. Nu har vi kommit så långt att vi tränar oss på olika saker utifrån vilka roller och positioner vi har”, berättar Lisa.
Du väljer själv om du blir inspirerad av Lisa eller vem du blir inspirerad av, det behöver inte vara en fotbollsplan, men att stanna upp och inspireras och lära lite ger alltid ny kraft och motivation.