01 Jan 2023

De flesta företag skulle tjäna mycket på att lägga ner allt värderingsarbete

Mats Alvesson, företagsekonom och professor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, berättar i podden “Fråga forskaren” om hans syn på värdegrunds- och kulturarbete inom organisationer.

Ett slöseri med tid, pengar och skapar frustration

Kortfattat beskriver han hur både praktiska och forskande erfarenheter visar att dessa arbeten till största del är ett slöseri med tid, pengar och skapar frustration. Arbetet behöver inkludera de riktiga utmaningarna och frågorna i organisationen för att göra nytta menar han.    

Det finns såklart många företag (men fåtal procentuellt av alla företag) som verkligen förstår varför och hur man arbetar med de mjuka ledningsverktygen. Det är alltid samma företag som lyfts fram som lysande exempel, IKEA, H&M, Apple, Google m.fl.

Det finns ingen företagsledning som inte ska ”bocka av” att skapa sina unika 3-5 värdeord med framåtblickande vision och vardaglig mission för att sprida att företaget är unikt etc. Glömmer du att göra det så har du förmodligen inte rätt utbildning.

Lyssna och tänk till

De olika delarna i de mjuka ledningsverktygen försvinner lätt bland alla KPI:er, organisationsmodeller och belöningssystem. Otaliga politiska motsättningar mellan personer och avdelningar i ett företag kan lätt ta över. Jag och vi, kan inte mer än hålla med Mats mycket målande beskrivningar om hur det egentligen fungerar. Eller snarare inte fungerar och varför.

Lyssna gärna själv och tyck till, till oss, eller tillsammans med kollegor internt på ditt företag.

Kanske kan ni fira att ni faktiskt är ett förebildsföretag?

Eller så kanske ni bestämmer er för att bjuda in till en begravningceremoni av era floskelord. För om det är floskler så spar ni en massa pengar, tid och frustration.

Lyssna via Apple Podcasts